Het gevaar van lithium(-ion) batterijen

By 26 juli 2022 Algemeen

Ieder jaar lichten wij een ander onderwerp uit in onze BHV-cursussen. Dit jaar vragen wij de aandacht voor het gevaar van lithium-ion (Li-ion) batterijen. Deze batterijen zijn tegenwoordig op veel plekken te vinden en daardoor een sluimerend gevaar in de moderne wereld. In deze blog vertellen we je waarom.

Lithium batterijen worden al heel lang gebruikt. De CR2032 knoopcelbatterij die in bijvoorbeeld afstandsbedieningen en andere apparaten met laag stroomverbruik te vinden is, is een voorbeeld van een lithium batterij. Een lithium batterij levert een spanning van 1,5 to 3,7 Volt. De oplaadbare variant hiervan is de lithium-ion batterij. Deze vind je bijvoorbeeld in mobiele telefoons, laptops, elektrische auto’s, elektrische fietsen en zijn zelfs op schepen te vinden.

De brandrisico’s van lithium(-ion) batterijen zijn zeer aanwezig, zeker met verkeerde behandeling van de batterij. Wanneer de huls van de batterij beschadigd raakt, in contact komt met water of hoge temperaturen moet weerstaan, kan het voorkomen dat de batterij spontaan gaat ontbranden of zelfs tot ontploffing komt. De afgelopen tijd zie je steeds meer nieuwsartikelen waarbij bijvoorbeeld fietsaccu’s of smartphones in de brand vliegen. Wanneer de huls van de batterij beschadigd raakt, in contact komt met water of hoge temperaturen moet weerstaan, kan het voorkomen dat de batterij spontaan gaat ontbranden.

Omdat lithium batterijen opgebouwd zijn uit cellen, kan de ene cel de andere ontbranden en zo een kettingreactie veroorzaken. Dit wordt een thermal runway genoemd. Zodra een lithium(-ion) batterij extreem heet wordt, begint te roken of vonken veroorzaakt, is het belangrijk het apparaat direct los te koppelen en naar buiten te verplaatsen. Let hierbij op de omgeving en het mogelijk overslaan van de brand op brandbare matrialen in de buurt. Bel vervolgens 112 zodat de brandweer de meest geschikte blusmethode kan kiezen. De ontbranding van lithium(-ion) batterijen is zeer onvoorspelbaar, gaat gepaard met giftige stoffen en kan een explosiegevaar zijn.

Omdat lithium(-ion) batterijen enorm in opkomst zijn, moet er nog veel onderzoek worden gedaan naar de meest effectieve blusmethode en de exacte gevaren van de batterijen. Er wordt op dit moment een manier onderzocht om elektrische auto’s te kunnen blussen met een ampul die rond 2024 standaarduitrusting van elektrische voertuigen zou moeten worden. Op dit moment worden brandende elektrische auto’s door de brandweer geblust door deze (24 tot 72 uur lang) in hun volledigheid in een container met water onder te dompelen. Als de accu te snel uit het water wordt gehaald, is er een mogelijkheid tot herontbranding.

Tips voor veilig gebruik van een lithium-ion accu:

  • Lees altijd de instructies voor gebruik en volg deze te allen tijde op.
  • Stel de batterij niet bloot aan vrieskou of de volle zon
  • Hang rookmelders op op de plek waar je de batterij oplaad.
  • Gebruik nooit opladers die niet van de leverancier zelf zijn.
  • Laat de batterij nooit te lang doorladen met een volle accu.
  • Laad de batterij nooit op in de buurt van brandbare objecten.
  • Zorg dat de batterij bij het opladen altijd op een stabiele, harde ondergrond ligt.
  • Blijf nooit beschadigde batterijen gebruiken en lever ze in bij een inleverpunt.

Beschermd tegen de brandgevaren van een fietsaccu

ProFhire is sinds kort dealer van een nieuw product dat brand bij een fietsaccu kan beperken en zorgen dat de brand niet verder kan uitbreiden dan de bron. Lees hier meer over deze revolutionaire accutas!